Voetbalzaken. Hoe de markt het spel kapotmaakt [recensie]

Voetbalzaken. Hoe de markt het spel kapotmaakt (recensie)

Nee, het voetbal wordt er niet leuker op. En ja, dat vond ik vóór het EK 2016 ook al. De keren dat ik het afgelopen seizoen een wedstrijd anderhalf uur echt heb gekeken, zijn op een hand te tellen. En dat terwijl ik vroeger alles keek. Er hoefde op een schimmige zender met slechte beeldkwaliteit maar een bal te rollen of ik zat voor de buis. Wist ook een stuk meer van voetbal dan nu. Natuurlijk kom je voorbij de 30 in een andere levensfase waarin andere dingen (ook) belangrijk zijn, maar voor mijn gevoel is er meer aan de hand. Het voetbal als schouwspel verwordt steeds meer tot een voorspelbaar elite-bal met dezelfde teams en namen, waarin resultaat vele malen belangrijk is geworden dan vermaak. In het voetbal gaat veel geld om, en dat heeft het karakter van de sport sterk veranderd. Zakelijker, meer afstand tussen club en supporter, die ook steeds meer moet betalen. Er wordt, niet alleen door mij, verlangd naar vroeger, ‘toen alles beter was. Maar is dit echt zo? In hoeverre heeft het nou allemaal écht te maken met geld? En bovenal: hoe maken we het weer leuker?

Economic rent, voetbalbelasting en salary caps

Een paar weken geleden werd ik benaderd om een boek te recenseren, Voetbalzaken: hoe de markt het spel kapotmaakt. Het is geschreven door Tsjalle van der Burg: wetenschapper, sporteconoom en docent Economie aan de Universiteit Twente. Het boek behandelt grotendeels het vraagstuk waar ik ook mee zit. De intro triggerde mij en het boek heeft me van de eerste tot de laatste bladzijde geboeid. Naast prettig leesbaar, is het zeker een leerzaam boek. ‘Moeilijke’ termen uit de economie zoals ‘economic rent‘ worden aan de hand van concrete voetbalvoorbeelden uitgelegd, waardoor het steeds beter lukt om het voetbal door een economische bril te beschouwen. Doordat er vanaf het begin ook een duidelijk doel wordt gesteld, namelijk dat voetbal er is om het welzijn en daarmee de welvaart van het volk te vergroten, wordt het ook eenvoudiger om het steeds daarnaar terug te brengen en keuzes te maken worden. De voetbalsector wordt als geheel beschouwd en er worden problemen geschetst en oplossingen gezocht voor deze complete sector. Zo wordt goed uitgelegd waarom een voetbalbelasting wel eens een heel goed idee kan zijn. Verder worden er concrete en interessante vraagstukken behandeld, discussies die ik vroeger al voerde en die nog steeds de kop opsteken, zoals: hoeveel mag een profvoetballer eigenlijk verdienen?

Vergelijking met de VS

Is een salary cap, net als in de VS, een goed idee? In het boek wordt vaak de vergelijking gemaakt met topsporten in de VS, waarin men meer in een gesloten systeem opereert. Hier zitten veel voordelen aan, maar werkt dit ook in Europa? Dit vraagstuk wordt goed uitgelegd en voors en tegens worden op een begrijpelijke manier toegelicht. Ook wordt helder beredeneerd of en hoe het toe te passen is op ‘onze’ situatie. Verder komt de rol van de EU uitvoerig aan bod, er wordt goed uitgelegd waar de EU haar verantwoordelijkheden moet nemen en dat dit van cruciaal belang is voor de toekomst van de voetbalsport.

Prettig leesbaar en leerzaam

Zonder hier teveel op de inhoud in te gaan, daarvoor moet je het boek zelf maar gaan lezen, kan ik zeggen dat het de verwachting zeker heeft waargemaakt. Met als gevolg een beter begrip van de economische belangen en krachten van het voetbal, een helder inzicht in de problemen en het ontstaan ervan, en een heldere opsomming van de oplossingen. Dat er soms wel heel ‘kinderachtig’ wordt uitgelegd en dat de sympathieën voor een zekere club uit Rotterdam, en daarmee een lichte antipathie jegens die uit Amsterdam, af en toe de revue passeren en soms wat storen, wordt de auteur vergeven. Een prettig leesbaar boek van 177 bladzijden voor degene die interesse heeft in de economische ontwikkelingen in het voetbal en de mogelijkheden om deze ontwikkelingen bij te sturen. Waardoor het er hopelijk allemaal weer wat leuker op wordt.

ISBN: 978 94 6298 123 2 · Uitgeverij: Amsterdam University Press (AUP) ·
Prijs: € 19,95 · Het boek is te koop bij Bol.com

Meer voetbalboeken? Bekijk het overzicht voetbalboeken op deze site.